Barnefotballen

I barnefotballen er følgende generelle retningslinjer viktige:

  • Unngå kø!
  • Jevnbyrdighet! Jevne spillsekvenser på trening og jevne kamper.
  • Omsorg til alle – ros mye! 

I de første årene av barneidretten (6-10 år) er "læring” gjennom aktiviteten et viktig prinsipp. "Let the Children Play" er et godt ordtak her. Unngå i for stor grad å fortelle barna hva de skal gjøre og ikke gjøre i forhold til valg på banen. Barna må få ta egne valg, og gjennom det høste egne erfaringer.

Eksempler på hva bør vi unngå
(dette gjelder også foreldre og andre foresatte som ser på kamper og treninger):

  • "Få ballen vekk"! --- Det er ikke farlig å spille pasninger!
  • ”Fa..dommer, det der var da ikke frispark!”

Etterhvert (11-12 år) blir ungene mer motakelig for instruksjon og verbal veiledning. Men fortsatt vil "læring" gjennom aktiviteten være sentralt. I denne alderen vil også introduksjon av nye delferdigheter/utvikling av "verktøykasse" på delferdigheter være sentral. Noen spillere begynner også å bli modne for involvering og medbestemmelse.

Tabellen nedenfor viser hvor mye til man relativt (prosentvis) sett bør bruke på hver av de ulike aktivtetskategoriene i forhold til alder. Hver økt bør inneholder minimum 50% spill (tilpasset smålagsspill). Andelen øvelser under "Sjef over ballen" vil gå litt ned med alderen, og erstattes av mer "spilløvelser". Dette betyr at det er andelen øvelser der valg inkluderes øker etterhvert som barna blir eldre, mens de yngste bruker mer tid på rene teknikkøvelser. Tabllen viser også økt varighet på treningsøktene fra 6-8 år (1 time) til 9-12 (1,5 time).

  

Alder  6–8 år    9–10 år 11–12 år
Øktas varighet 1 time 1,5 timer 1,5 timer
1. Sjef over ballen
(inkludert scoringsøvelser)  
40 % 30 % 20 %
2. Spilløvelser 10 % 20 % 30 %
3. Spill
(tilpasset smålagsspill)
50 % 50 % 50 %
Totalt 100% 100% 100%