Spilleprinsippmodellen

Spilleprinsippmodellen er et viktig hjelpemiddel for å kunne forstå fotballspillet og dets egenart. Derfor er denne også sentral i arbeidet med god ferdighetsutvikling.

Modellen deler spillet i to - angrep og forsvar. Samtidig er det greit å vite at det i fotball er mange uklare situasjoner der det er vanskelig å vurdere hvorvidt laget er i forsvar eller angrep, og i tilegg skifter spillet ofte svært fort mellom forsvar og angrep.

Modellen er også konstruert med komplementære angreps- og forsvarsprinsipper, det betyr at for hvert angrepsprinsipp er det et tilsvarende forsvarsprinsipp.

I angrep er den åpenbare målsetningen å score mål. I tillegg vil det også kunne være å holde ballen i laget (possesion) for å drøye tiden. I forsvar er den åpenbare målsetningen å hindre mål. Her vil også målsetningen være å vinne ballen.

For å nå måsetningene score mål/hindre mål i henholdsvis angrep og forsvar, er det to overordnede spilleprinsipper som gjelder. Dette er skape gjennombrudd og hindre gjennombrudd. Uten gjennombrudd kan man ikke score, og hindrer man gjennombrudd kan man ikke slippe inn mål. Et gjennombrudd er da definert som når ballen passerer en eller flere motspillere i banens lengderetning.

Modellen skiller ikke mellom gode og dårlige gjennombrudd. I forsvar ønsker man å hindre de gode gjennombruddene, og derfor vil dårlige gjennombrudd være uproblematiske for et forsvar.

For å oppnå gjennombrudd har vi tre angrepsprinsipper:

Dydde

Bredde

Bevegelse

Tenk på disse som hjelpemilder for å oppnå gjennombruddet. En scoring foutsetter ofte mange små gjennombrudd.

For å hindre gjennombrudd har vipå samme måte tre motstående forvarsprinsipper:

Dybde

Konsentrering

Balanse

Disse er hjelpemidler for å hindre gode gjennombrudd og scoring.

Når laget er i angrep er alle spillerne på laget (også keeperen!) i angrep. Når lager er i forsvar er alle spillerne på laget i forsvar, inkludert spissen.